פרק מתוך הספר- כשהבודהה התחתן
הדרך הרוחנית לאהבה -בודהיזם לנאהבים ולבני זוג
חלק 1 – מהפרק הראשון – בודהיזם לנאהבים ולבני זוג מתוך הספר- כשהבודהה התחתן. מאת: שרלוט קסל. הוצאת אופוס, 2006.
מי ייתן וכל הברואים בכל מקום יהיו חופשיים מסבל ומשורש כל סבל.
מי ייתן וכל הברואים בכל מקום ימצאו אושר ושורש כל אושר.
ברכה בודהיסטית
הלימוד הבודהיסטי מספק יסוד נפלא להבנה מדוע יחסים מצליחים ומדוע לא. הוא עוזר לנו לפתח מודעות, כדי שנחיה בהווה וניעשה ערים לעצמנו ולאהובינו. חקירתנו את היחסים החיוניים והאוהבים תכלול מושגים בודהיסטיים כמו ארעיות, טוב לב אוהב, חמלה, היקשרויות, טבען של התגובות המותנות שלנו והאחדות הבסיסית של כל-הקיים.
הלימוד הבודהיסטי חל על חיי היומיום כמו גם על יחסים אינטימיים. לאמיתו של דבר, אין הפרדה בין המודעות לדרך שבה אנו נושמים, חושבים, מדברים, אוכלים, הולכים, נחים, עובדים ומשחקים, ובין המודעות לדרך שבה אנו מתייחסים לאנשים אחרים ולכל הברואים החשים. כשאנו לומדים להתייחס בשימת לב לכל דבר שאנו עושים, אנו מגלים שהחיים כולם הם צורה של מדיטציה. קיימת פשוט חוויית הרגע, ומשימתנו בדרך הרוחנית היא לעסוק בצורה מלאה בכל מה שקורה כרגע, בלי שיפוט או ציפיות.
אנו לומדים להבין שאושר, כאב, עצבות ושמחה הם רק הרוחות החולפות של חווייתנו המשתנה תדיר, על-פי הזדהותנו עם תודעתנו ועם מחשבותינו. כשהתודעה שלנו הופכת שקטה יותר, אנו מסוגלים יותר להתכוונן לרגע הנוכחי, מה שמאפשר לנו לראות ללב הדברים. אנו לומדים לקבל שלכל אחד החיים הם בלתי צפויים, קשים ומדהימים, וזה מאפשר לנו להוקיר את אחינו ואת אחיותינו, לסלוח להם ולאהוב אותם בדרך האנושית הלא מושלמת הזאת.
כשהנסיך סידהרתה גואטמה נודע בשם בודהה, כלומר “המואר”, היה זה אחרי חמש שנים שהוא בילה בפרישות מרצון. אך לפני שעזב את ארמונם של אביו ואמו כדי למצוא פתרון לסבל האוניברסלי של המין האנושי, הוא נישא לנסיכה יפהפייה והיה אב לבן אחד. וכך אנו ניצבים בפני פרדוקס, שכן לפני ההארה שלו היה בודהה נשוי, וכאשר הוא החל בחיפוש הרוחני אחר סיבות הסבל, הפך לפרוש. אפשר לשאול, ובצדק, מדוע שנחפש חוכמה הנוגעת לנישואים אצל אדם שעזב את אשתו ואת ילדו לטובת חיי נזירות? התשובה טמונה בחיפוש של בודהה אחר שורשי הסבל האנושי ובתבונה העמוקה של לימודו, שמוביל לשמחה, לחמלה ולטוב לב אוהב – תכונות שמשחררות אותנו ליצור מערכות יחסים אוהבות.
הבודהיזם עוסק יותר בחוויה מאשר באמונות. אין בו מושג של אל נעלה – לא אב, לא אם או יצור בלתי נראה אי-שם, שמדריך אותנו, שולט בנו, מרגיע אותנו או נותן לנו יד לאחוז בה. אין גם אף אחד שישפוט אותנו או יגיד לנו שאנו צודקים או טועים. במקום זה אנו מוצאים מקלט בהוראה ובתמיכתם של בני קהילתנו, שמחזיקים באותן דעות כמונו. אנו מודדים את הבהירות והטוּב שבמעשינו באמצעות התכווננות ללבנו ולתודעתנו, כשאנו שואלים אם אנו מונחים על-ידי טוב לב וחמלה בכל הדברים. כזוג, אנו שותפים מלאים ושווים בדרך ההתעוררות, החיבור, הלמידה זה מזה, ועם זאת כל אחד מאיתנו נמצא במסע שלו. הבודהיזם מאמץ את האמונה שכל החיים מקודשים וקשורים זה בזה, שמתחת לפני השטח של אמונותינו ומחשבותינו נמצאת תמצית ההוויה שלנו, כוח מאחד שזורם בכולנו.
בבודהיזם אין מושג של חטא. הוא מאמץ את האמונה שאנו פוגעים באחרים מתוך חוסר המודעות או הבורוּת שלנו. אילו היינו ערים לגמרי, היינו חווים שלהכאיב לאדם אחר זה להכאיב לעצמנו, ושלהכאיב לעצמנו זה להכאיב לאחר. אין הפרדה. כשאנו מבינים את הדבר הזה במלואו, אנו נוטים להגיב פחות כלפי אחרים ומתייחסים אליהם בלי פחד או רשעות בלבנו.
לפניכם סקירה של כמה מעקרונות היסוד של הבודהיזם, שהם מרכזיים למערכות יחסים אוהבות.
לרכישת הספר כשהבודהה התחתן בהוצאת אופוס